Kayıt
3 327
26-09-2014, 22:09

Keban Ön Araştırma Faaliyeti (9-Eylül-2014)

Faaliyetten 10 gün önce, Keban ilçe kaymakamlığı ve Jandarması ile yazışma yapıldı. Mağaraya gireceğimiz sabahı erkenden jandarmaya gidilerek bilgi verildi. Mağara çalışmasının ne kadar süreceği ve ne zaman bitebileceği, bittikten sonra durumla ilgili bilgi paylaşılacağı söylendi.

Keban Ön Araştırma Faaliyeti (9-Eylül-2014)30 Ağustos sabah saat 8 de , aracımızı uygun bir stabilize yol kenarına, dağın eteğine bıraktıktan sonra, 20 dakika kadar, hafif eğimli bir tepeye tırmanarak mağara girişine geldik. Mağara girişinde içeriye sarkıtılmış köylülerin kullandığı urgan tipi ip ve demircide yapılmış demir çubuklarla oluşturulmuş ip merdiven görüldü. İp merdiven mağara girişine teknik olmayan bir şekilde tutturulmuş ve içeriye sarkıtılmış haldeydi. Yarım saat bunun sökülüp çıkarılması için uğraşıldı. Yaklaşım uzunluğu 50 m. kadardı. Anlaşıldığı üzere merdiveni çıkaramamışlar, yerinde bırakmışlardı. Ancak 50 metrede kadar inebilmiş ve o seviyeden tekrar çıkmışlardı. Mağara barajın çok korunaklı güvenlik önlemi olan bölgesinde olmasına rağmen definecilerin girebilmiş olması şaşırtıcıydı.

Keban Ön Araştırma Faaliyeti (9-Eylül-2014)Saat 9 da, mağara girişine bolt ve sikeyle emniyet noktası kurarak 100 m. statik ipimizle sırayla mağaraya girmeye başladık. Mağara girişi çok dardı, ancak bir kişinin zar zor girebileceği genişlikte ve dikey idi. O nedenle malzemeleri elden ele vererek veya yardımcı iple kemere tutturup önceden yollayarak mağaraya girebildik. 100m. hafif pozitif dikey bir iniş yaptık. ( 50. m. de kuzeybatı istikametinde kör bir iniş vardı. Orayı inip tekrar çıktık) 100m. den sonra 30 m. lik dinamik ipi, bir kaya babasına emniyet noktası oluşturarak sabitledik ve 25. metre dikey indikten sonra düz zemine ulaştık. Keban Ön Araştırma Faaliyeti (9-Eylül-2014)Toplam dikey iniş 125 m. kadar oldu. Bu indiğimiz nokta, doğuya doğru uzanan yüksekliği ortalama 10m. olan geniş bir galeri idi. Hemen indiğimiz alanda aşağı inen bir giriş bulduk, buraya indik, 25. m. de sonlandı, devam etmedi. Dar bir girişi vardı, jumar desteğiyle çıkıldı. Sonra, doğuya doğru indiğimiz geniş galeride, yatay olarak 10 m. kadar devam ettik. Daha sonra 17 m. lik bir iniş yaptık, devam etmedi. Geri çıkıp, yatayda galeride ilerledik yaklaşık 10 m. sonra tabanda dikey bir delik vardı. Bir kısmı negatifti, kaya babasına perlonla emniyet noktası kurup 50 m. lik statik ip ile inildi. Mağara devam ediyordu, 30 metre sonra o noktadan tekrar geri dönüldü ( çünkü zamanımız sınırlı idi), daha sonra yatayda galeri içinde devam edildi. Galeri içinde bir alanda sistem kuruldu ( eğimli, tehlikeli bir yarık üzerinden geçmemiz gerekiyordu) ipten tutunarak galeri içinde ilerledik, mağara galerinin biraz daralmış haliyle daha da devam ediyordu. Biz hava kararmadan akşam saat 8 de en geç dışarıda olmayı amaçladığımızdan araştırmamızı sonlandırıp mağaradan çıkmaya karar verdik. Keban Ön Araştırma Faaliyeti (9-Eylül-2014)Çünkü o kadar malzemeyle 4 kişinin sırayla 125 metrelik dikey çıkışı çıkması zor olacaktı. Araştırma ekibi spor tırmanışçı ve antrenmanlı olduğu için, beklenenden daha kısa sürede çıkışımızı gerçekleştirdik.

Keban Ön Araştırma Faaliyeti (9-Eylül-2014)Mesafelerin uzun olması telsiz kullanılmasının gerekliliğini gösterdi. 125 metrelik dikey inişin olması, malzemenin optimum ayarlanmasının uygun olacağını gösterdi. Tabanda su, çamur, batak olmadığı için çizme, su geçirmez giysiler, tulum un zaruri ihtiyaç olmadığını gösterdi. İçerisi soğuk değildi, biraz da hareket ettiğimiz için olacak, ince giysilerle üşümeden faaliyeti gerçekleştirebildik.

Keban Ön Araştırma Faaliyeti (9-Eylül-2014)İnebildiğimiz en derin noktada hava akımı hissi algıladık, bu durum, tabandan bir noktadan baraj yakınına dar da olsa bir açıklık olabileceğini düşündürdü.

Bol sarkıtlar, dikitler, kaya babaları olduğu için çalışmamız süresince bolt matkap kullanmadık, ama gitmediğimiz alanlarda boltlamaya gereksinim olmayacağını düşünsek de kesin bir şey söylemek mümkün değil.

Araştırmamız bahar aylarında devam edecektir.