Kayıt
2 309
20-10-2017, 00:22

MUSTAFAKEMALPAŞA MAĞARALARI 15 Ekim 2017

Soğucak Karanlıkdere,Çalkandil. Yaylabaşı,Yaylaçayır köyleri araştırma faaliyeti

15 ekim 2017 tarihinde bir gün önce tespit ettiğimiz ancak havanın kararmaya başlaması nedeniyle giremediğimiz dikey girişli mağarayı haritalamak amacıyla Alim Ölmez, Attila Ülgen çiftinden oluşan ekiple yeniden Soğucak Köyü Karanlıkdere mahallesine geldik.

Ali Tosun’un çay ikramından sonra yine Şerif Tosun un rehberliğinde Karanlıkdere mahallesi Asar mevkiinde Asar mağarasına ulaştık. Mağaranın girişini kapatan çalıları temizledikten sonra mağaranın girişinde ki ilk 6 metrelik dikey inişte yoğun bir leş kokusu ile karşılaştık. İlk inişte çevrede çuvalla mağaraya atılmış ve dağılmış en az 10 hayvan leşi ile karşılaştık. En büyük ve en üstteki çuvalın oldukça büyük bir hayvana ait olduğu düşüncesine kapıldım. İnsan olması ihtimali de aklıma gelmedi değil. İlk gördüğümde mumyalanmış insan cesedi gibi göründü gözüme. Diğer, dağılıp etrafa yayılmış çuvallardan saçılmış hayvan kemiklerini görünce büyük çuvalında hayvan leşi olduğuna karar verdim.

Mağarada hayvan leşleri ile dolu ilk girişteki odacıktan sonra 45 derecelik bir eğimle inen bir kol beş metreden sonra döküntü taşlarla bitiyor. Diğer bir kol ise 6 mt lik inişten sonra 3 mt kadar yatay ilerleyerek yine döküntü taşlarla bitiyor. Toplamda 15 mt derinliği ve kollarla birlikte 30 mt uzunluğa sahip mağaranın ölçümlerini tamamlayıp çıkmak için hiçbir mağarada bu kadar aceleci davranmamıştım. Hayvan ölülerini yakında hayvancılık yapan birinin ölen hayvanları gömmek yerine mağaraya attığına karar verdik.

Günümüzün ikinci hedefi olarak daha önce ulaşamadığımız Kurşunlu Köyü Asar Mağarasını belirlemiştik. Ancak Ali Tosun ve Şerif Tosun ile yaptığımız sohbetlerden bize gösterecek mağaralarının henüz bitmediğini gördük. Şerif Tosun un rehberliğinde, Soğucak Köyü ile Kepsut’a Bağlı Yaylabaşı köyü arasında sınırda kalan, Nişantaşı mevkiindeki “Nişantaşı” Mağaralarına ulaştık.

MUSTAFAKEMALPAŞA MAĞARALARI  15 Ekim 2017Büyük bir kaya bloğunun yamaçlarında 7 tane giriş ağzı mevcut. Mağaraların bazılarının birbiriyle bağlantılı olduğu rivayetleri var. Bölgenin defineciler tarafından sıkça ziyaret edildiği kazılmış çukurların çokluğundan anlaşılıyor. Mağaraların her biri incelenmeye değer. Daha kalabalık bir ekiple tekrar gelmek üzere bir sonraki hedefimize doğru yola çıktık.

Yaylaçayır köyü ile Karanlıkdere Arasında kalan Hanyeri Mevkii, “Tütünlük” Mağarasını (Hanyeri Mağarası) bulabilmek için, Çalkandil köyünden Süleyman Kurt tan bize rehberlik yapmasını rica ettik.

“Tütünlük” mağarası hiç beklemediğimiz bir sürpriz oldu bizim için. En az 30 mt lik dikey bir mağara olması, daha büyük bir ekiple tekrar gelmemize neden olacak... İlk 7 mt lik dikeyden sonra biri yatay, ikincisi dikey üç farklı kola ayrılan mağarada, kollardan biri 8 metreden sonra 15 mt lik yeni bir dikeyle karşıladı bizi . Şimdilik 30 metre derinlik 45 mt uzunluk ile merak uyandıran mağaraya yakında tekrar gelmemiz kaçınılmaz oldu.

Rehberlerimiz Çalkandil’li Süleyman Kurt ‘u ve Karanlıkdereli Şerif Tosun’u evlerine bırakarak dönüşe geçtiğimizde saat 18:30 olmuş ve hava kararmaya başlamıştı.