Kayıt
3 255
21-03-2011, 10:44

16 Mayıs 2010 Keles Ön Araştırma Raporu

16 Mayıs 2010 Keles Ön Araştırma Raporu 14.05.2010 cuma, saat 21,30. Vücuda yayılmış rehavetle televizyon karşısında yayılmışken, acı çeken horoz sesli telefonum, çok acı çekiyormuşçasına çaldı. Gecenin huzur veren sessizliğini yırtarak parçaladı sanki. Gecenin bu saati hayra alamet değildi. Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi Farmakoloji Anabilim dalı Doçent Doktor Hasan Hüseyin Oruç’tu arayan. 16.05.2010 Pazar günü, daha önce Keles Gelemiç köyünde Kocasu Çandır deresi kanyonunda Rafting yaparken gördüğü, görüpte beğendiği, mağaralara keşif için gideceğini, benimde gelip gelmeyeceğimi soru. Hey hat kader ağlarını örüyordu. Bana’da sırt çantamı hazırlamak düşüyordu. Pazar sabahı saat 8,30 da Hasan Hüseyin Oruç, Necla Türemen, Attila Ülgen üçlüsü olarak Bursa’dan yola çıktık. Misi köyünde kısa keyifli bir kahvaltıdan sonra yolumuza devam ettik. Saat 10.00 Keles’te Gençlik spor ilçe Müdürü Fedai Din ve Belediye Memurlarından Erdinç Oğuz ile buluştuk. Birer çay içip, yiyecek bir şeyler aldık.10,30 da Gelemiç köyü’ne doğru yola çıktık. Gireceğimiz Mağaralardan ilkinin adı Gavurini mağarası Gelemiç köyünden rehberimiz Mehmet Çetin Ekibe katılınca, meddah nasıl bir şeydir öğrenmiş oldum. Adam yol boyunca uzun uzadıya mağaralar hakkında bilgi verdi. Gavurini mağarasının tapu gibi, Yarasa Gübresi Çıkarma Ruhsatını, aldığını anlattı. Mağara Rafting yapılan Kocaçay deresi yanında Çandır deresi kanyonu, Kayaarası mevkiinde. Mağaraya dere yatağından yaklaşık 300mt yüksekte dik bir yamaca tırmanılarak çıkılıyor. Ağaçlarda oldukça büyük ahşaptan yapılmış derme çatma makaralar var. Bunlar Rehberimiz Mehmet Çetin’in Mağaradan gübre indirmek için kurduğu telesiyej sisteminin makaralarıymış. Makaraların aralarına eski telefon kablolarından beşli hat çekmiş. Gübre çuvalını bağlayıp aşağıya kadar yavaş yavaş indiriyormuş. (O kadar uğraştığına değiyor mu? Diye soruyorum. Sipariş alınca, önce avans alıp sonra indiriyormuş. Kilosu 1 TL. Antalya’dan seracılar talep ediyormuş. Çevredeki pek çok otu bize tanıttı. Bazılarını yedirdi. Önüne gelen her şeyi bize pazarladı. Yarasa gübresinin sudaki çözeltisinin astıma iyi geldiğini bile söyledi. Gavurini Mağarası Muhteşem sarkıt ve dikitlerle dolu. Girişi insan yapımı taş duvar örülmüş  Yatay bir mağara.Yarasa çok, bol miktarda guano var.Tahminen 300 mt lik bir mağara MTA tarafından haritası çizilmiş. Tay projesinde yayınlanmış.

Mağara Gozini mağarası (Kozini mi diye ısrarla soruyorum, Gozini diye direniyor namı değer uzun mehmet.) Gavurininden 300-400 mt uzakta geniş bir girişi olan rahatlıkla çift kale maç yapılabilecek düz zeminli ve aydınlık geniş bir mağara tavan yüksekliği yer yer 8-10 mt sanırım. Sarkıt –dikit göremedim. Tahminen 60-70 mt yatay mağara Çobanlar tarafından hayvan barınağı olarak kullanıldığı anlaşılıyor. Tay projesinde adı geçmiyor. Buna benzer bir harita yok.

Mağara Yaklaşık 30km uzakta Eşen köyü Eşen çayırları mevkiinde henüz adını öğrenemedim. Uzun Mehmet adını hiç sormadım kövde, bu Mağarayı ilk size gösteriyom diyor. Gavurini’ne kıyasla daha küçük ama oluşumlar Gavurini’ni aratmıyor. Yine bol yarasa ve guano var.100-150mt yatay mağara . İçeride çuval ve kürekler buluyoruz. Onlar benim diyor uzun Mehmet. Buradan da gübre çıkarıyormuş.
Mehmet Çetin Keles’e yakın çevrede bir dikey Mağaraya ve birde İnegöl’de orman içinde bir mağaraya daha bizi götürme sözü verdi. Dönüş yolunda Motorla bize rehberlik eden uzun Mehmet, yirmi yıldır hiç kaza yapmadım dediği motoruyla ölümden döndü. Geriye bize bakarken karşıdan gelen arabaya kafadan giriyordu. Birkaç sıyrıkla kurtuldu. Köyde motordan düşen bir başkasına güldüklerini, dalga geçtiklerini anlattı. Gülmeycen komşuna dedi vedalaşırken.

Etkinliğe Katılanlar: Hasan Hüseyin ORUÇ, Necla TÜREMEN, Attila ÜLGEN,

Yer: Bursa Keles Gelemiç köyü
Ulaşım: Bursa’dan yaklaşık 1,5 saatlik bir yolculukla Keles’e ve ardından tunçbilek yolundan Gelemiç köyüne ulaşılıyor.
Bağlantı Kurulacak Kişiler: Keles Gelemiç köyünden Mehmet ÇETİN
Hava Durumu: Bütün günümüz güneşli ve açık bir havada geçti.

Götürülen Malzeme:  Yatay Mağara olduğu guano nedeniyle tulum, çizme, baret, ölçüm malzemeleri dışında malzeme götürülmemiştir.
Sarf Edilen Malzeme:

Lojistik: Yiyecek ve içecek olarak Kelesten bir şeyler aldık. Köy Bakkallarında Ekmek bulunmuyor herkes ekmeğini kendisi yapıyor.