Kayıt
19-07-2017, 19:52

MUSTAFAKEMALPAŞA MAĞARALARI - 15 Temmuz 2017

MUSTAFAKEMALPAŞA MAĞARALARI  - 15 Temmuz 2017

Mustafakemalpaşa mağaraları ile ilgili çalışmaya hız verelim ve projeyi bir an önce bitirelim düşüncesiyle artık her fırsatta Mustafakemalpaşa'ya gitmeye karar verdik.

15 temmuz sabahı Gizem Kan, Attila Ülgen ikilisi olarak sabah 8.30 da yola çıktık. 9.30 da Mustafakemalpaşa da Alim Ölmez ile buluşarak Kurşunlu köyüne doğru yola çıktık. Köyde muhtar Halil Uzunoğlu ile telefonla görüşerek bilgi verdik. İşleri dolayısıyla, çok istemesine rağmen bize eşlik edemeyeceğini söyledi .

MUSTAFAKEMALPAŞA MAĞARALARI  - 15 Temmuz 2017Alim hocanın öğrencisi Mehmet Nizam mağaraların yerlerini kabaca bildiğini belirttiğinden mağaraları bulabileceğimizi düşünerek Mehmet’in rehberliğinde yola çıkmaya karar verdik. Mehmet yolun bozuk olması nedeniyle traktörle gitmenin daha uygun olacağını söyleyince onun tavsiyesine uyduk. Tay projesinden yaptığımız araştırmaya göre Kocaçalı1 ve Kocaçalı2 mağaraları olarak bilinen 2 mağara hakkında bulduğumuz bilgiler şu şekilde verilmişti.

Yeri: Kurşunlu Köyü'nün doğusunda; Kocadağ'ın kuzeybatısındaki Kocaçalı Sırtı'nda yer almaktadır. Mustafakemalpaşa-Devecikonağı-Bükköy yolu ile gidilir. Devecikonağı-Kurşunlu köyleri arasındaki 5 km'lik stabilize yol çok düzgündür. Köyden yarım saatlik bir yürüyüşle mağaraya ulaşılır.
Yapısal Özellikleri ve Oluşumu: Bir paleo dolinin kenarında yer alır. Tamamiyle fosilleşmiş bir mağaradır. Tabanında iri bloklar vardır. Tavan yüksekliği 2-5 m arasında değişmektedir. Bütün mevsimler kurudur.
Araştırma Tarihçesi: MTA tarafından araştırılıp; haritası çizilmiş ve 1997 yılında yayınlanmıştır.

MUSTAFAKEMALPAŞA MAĞARALARI  - 15 Temmuz 2017Her iki mağaranın yeri ile ilgili bilgi aynı olduğundan birbirine yakın olduğunu düşündük. Kurşunlu Köyü'nün doğusunda; Kocadağ'ın kuzeybatısındaki Kocaçalı Sırtına ulaştığımızda Mehmet Nizamın mağaraların olduğunu düşündüğü bölgeye yöneldik. Kısa bir alan taraması sonunda çalılarla kapatılmış üç mağara girişiyle karşılaştık. Mta nın neden ikisini haritalayıp üçüncüsünü haritalamadığını merak ederek ilk mağaraya girdik. Kabaca dört metrelik yatay ve üç metrelik dikeyi ile Mta tarafından çizilen haritalara hiç benzemeyen bu küçük mağaranın, Mta tarafından haritalanmayan 3. bir mağara olduğunu düşünerek Kocaçalı3 olarak kayıt ederek koordinatlarını alıp fotoğrafladık.

MUSTAFAKEMALPAŞA MAĞARALARI  - 15 Temmuz 2017Birkaç adım sonra karşılaştığımız 2. Mağaranın ağzındaki çalıları temizledikten sonra mağaraya girdiğimizde yaklaşık 20 metre uzunluğunda ve dikey kısmına inemediğimiz, devam edip etmediğini anlayamadığımız bu mağaranın da yine Mta tarafından çizilen haritalara benzemediğini görünce şaşırdık. Haritalamak için tekrar gelmemiz gereken bu mağaranın da koordinatlarını alarak Fotoğrafladık. Mağaranın adını Kocaçalı4 olarak kaydettik. 1997 yılından bu yana mağaralarda çöküntüler yüzünden çok mu değişiklik oluştu acaba diye düşünmeden edemedik.
Yine ağzındaki çalıları temizleyerek girdiğimiz 3. mağarada, Mta tarafından çizilen haritalara benzemeyen küçük bir mağara çıktı.Kocaçalı5 olarak adlandırdığımız bu mağaranın da koordinatlarını alarak fotoğrafladıktan sonra bölgede Mta tarafından haritalanan mağaraları aramaya başladık. Çevrede yaptığımız araştırmada başka mağara girişi bulamadık.

MUSTAFAKEMALPAŞA MAĞARALARI  - 15 Temmuz 2017Alim hocanın Kocaçalı sırtındaki çeşme başında kahve molası teklifinden sonra çeşmeye doğru yürürken yine bir mağara girişi ile karşılaştık.Girdiğimizde Kocaçalı2 olarak haritası çizilmiş olan mağara olduğunu anladık . Mağaranın yapısı haritaya çok benziyordu. Yine fotoğraflayıp koordinatlarını alarak mağaradan ayrılarak kahve molası için çeşme başına gittik.

Kahve molasından sonra Kocaçalı1 mağarasını da bulabilmek umuduyla bölgede daha geniş bir araştırma yaparak sonunda aradığımız mağarayı da bulduk. Kocaçalı1 mağarası olarak Mta tarafından haritalanmış mağarada tam takım define kazı ekıpmanları ile karşılaştık .İşçi tulumu, kazma, kürek, balyoz, kova, gözlük, kazı yapmak üzere yakın zamanda tekrar gelmeyi planlayan defineciler olduğunun işaretiydi. Mağaranın neredeyse her duvarı kırıcılarla yoklanmış ve duvarlardan parçalar koparılmıştı. Ancak kazı çalışması mağaranın sonuna odaklanmıştı. Balyoz,kazma, kürek mağaranın dibinde açılan çukurun içindeydi. Fotoğraf çekim işini tamamlayıp dönüşe geçtik.

Mehmet Nizamın çok büyük olmamasına rağmen bize göstermek istediği bır mağaranın daha olduğunu öğrendik. Kocadağdan teraktörle dönüp arabamıza binerek Mehmet’in rehberliğinde Akmunar mağarasına ulaştık. Bir kişinin uzanarak içine sığabildiği bu mağara yaklaşık 6 metre uzunluğunda dar bir mağara .Fakat hemen yanında insan girişine imkan vermeyen bir su kaynağı var.

MUSTAFAKEMALPAŞA MAĞARALARI  - 15 Temmuz 2017Mehmet’i kurşunlu köyüne geri götürdük. Bölgedeki başka bir mağarayı görmek için 17 temmuz 2017 pazartesi günü tekrar buluşmak üzere kurşunlu köyünden ayrıldık.

Devecikonağı’nda yemek yerken saat 17,30 olmuştu. Yemek sonrası rehavet çöktüysede, Alim hocanın aldığı ihbarı değerlendirmek amacıyla dönüş yolumuzdan biraz saparak Bahariye köyüne yöneldik.

Bahariye köyünde, Özkan Aslan ile buluşarak, beş dakikalık bir yolculukla Güveçdere köy sınırlarındaki Mağara tepesi mevkiinde Pepe Ahmet’in mağarasına ulaştık. Tam anlamıyla barınma amacıyla kullanılabilecek güzel bir mağara ile karşılaştık. Kabaca 3 metre genişliğinde 12 metre uzunluğunda içeride rahat hareket edilen mağaranın sonunda çömelerek geçilen ayrı bir odacık var.

Özkan Aslan’ın ısrarıyla dönüşe geçmeden Derekadı köy sınırları içinde iki kaya oyuğu olan bölgeye gittik . Mağara olarak nitelendirmenin zor olduğu bu oyuklarda bile define kazısı yapıldığını görmek şaşırtıcı oldu.

17 temmuz günü Kurşunlu köyündeki işimizi bitirdikten sonra Bahariye köyüne de gelerek başka bir ihbarı daha değerlendireceğiz.

Özkan Aslanı Bahariyeye, Alim Ölmezi Mustafakemalpaşaya bıraktığımızda saat 20.30 olmuştu. Bursaya dönüşümüz 21,30 u bulmuştu. Haritalanmış 2 mağaraya gidip fotoğraf çekeceğiz diye yola çıktığımız bu gezide haritalanmayı bekleyen 5 yeni mağaranın koordinatlarını belirleyerek döndük. Her gezide listeye yeni mağaraların eklenmesi güzel ama bu gidişle Kemalpaşa mağaraları projesi bitmez.