» » » MAĞARA FOTOĞRAFÇILIĞINDA MAGNEZYUM ŞERİTLERİN KULLANIMI
 
 MAĞARA FOTOĞRAFÇILIĞINDA MAGNEZYUM ŞERİTLERİN KULLANIMI 
Yazar: Mad Bursa Okunma: 3 100 Tarih: 16-03-2011, 22:06 Yorumlar: 0

MAĞARA FOTOĞRAFÇILIĞINDA MAGNEZYUM ŞERİTLERİN AYDINLATMA KAYNAĞI OLARAK KULLANIMI

MAĞARA FOTOĞRAFÇILIĞINDA MAGNEZYUM ŞERİTLERİN KULLANIMI Mağara sporculuğu ve fotoğrafçılığını birlikte yürüten kişiler için mağara, güzel görüntüler veren bir ortamdır. Mağara fotoğrafçılığının kendine özgü bazı sorunları vardır. Fotoğrafçı ortam şartlarından etkilenmeden malzemesini yanında taşımalı, karanlıkta çekilecek kareyi önceden farketmelidir. Kullanılan konu mankeni mağara sporcularının sabrı, çekilen karenin güzelliğini doğrudan etkilemektedir.

Fotoğraf görüntülenen kareye gelen ışığın, film üzerindeki yansıması sonucunda çekilebilir. Mağaraların tam karanlık olduğu düşünüldüğünde ışık, tamamen doğal olmayan yöntemlerle fotoğrafçı tarafından ortama verilecektir. Duvarların verilen ışığı soğurması aydınlatma açısından sorun oluşturmaktadır.

Işık kaynağı olarak her fotoğrafçının kullandığı ve kullanmakta ustalaştığı ışık kaynakları vardır. Flaş ışığı, kamera flaş ışığı, karpit lambası ışığı gibi kaynaklar mağarada kullanılmaktadır. Bizim yaptığımız çalışmada, yüzyılın başında aydınlatma kaynağı olan magnezyum kullanıldı. Kullanılan magmezyum, piyasada satılan Merk firmasının 3 mm enindeki şerit formundaki magnezyumdur.

Mg şeritler 8 - 10 cm uzunlukta kesilir ve uç kısmından yakılarak kullanılır. Şeriti tutmada tahta mandal kullanılmalıdır. Ortaya çıkan ışık aşırı parlak olduğundan, hiçbir zaman objektif, ışığı doğrudan görmemelidir. Şeritler konu mankeninin önünde, arkasında ya da oluşumlara gizlenerek kullanılmalıdır.

Fotoğraf makinesi daima tripod üzerinde, B ayarında, tecrübe ile öğrenilebilecek 5.6, 8, 11 diafram açıklığında kullanılmalıdır. Objektif olarak 50 mm, maksimum 35 mm geniş açı iyi sonuçlar vermektedir.

Mg şeritlerin verdiği ışık, mağara sporcularının en iyi aydınlatma kaynağı olan karpit lambasına benzer. Işık oluşumların renklerine uyum sağlamakta ve doğallıkta kayba neden olmamaktadır. Taşınması ve kullanımı kolaydır. Konu mankeninin önüne yerleştirildiğinde yaklaşık 300 derecelik bir açı ile geniş aydınlatma alanı sağlamakta, tek başına kullanıldığında duvardan yansıma ile mankenin arkasında kalan alanı da aydınlatmaktadır. Galeri yapısı nedeniyle aşırı gölge oluşabilecek yerlere flaş ile destek aydınlatmalar yapılmalıdır.

Bu aydınlatma daha çok tavan ve yan duvarların kareye sığabildiği dar galerilerde başarılıdır. Eğimli olarak tavan - taban birleştiren yan duvarlar aydınlatma için yansıma yüzeyi olarak kullanılabilirler. Büyük salonların aydınlatılmasında ışık kaynakları duvarlara 5m gibi galeri için yakın sayılabilecek uzaklığa yerleştirilmelidir. Büyük galerilerin tam ortasına yerleşecek ışık kaynağı yansıma olmayacağından iyi sonuçlar vermeyecektir.

Fotoğraf çekimi için galeri durumuna göre bir ya da daha fazla aydınlatma noktası seçildikten sonra makine tripod üzerinde hazırlanır. Genellikle aydınlatma yapacak konu mankeni mağaracıların sırtı kameraya dönüktür. Mankenler yerleştikten sonra Mg şeritlerin yakılması istenir. Şeritler yakıldıktan sonra deklanşöre basılarak yanma süresi boyunca pozlama yapılır. Bu arada gerekiyorsa flaş ile rötuşlar yapılır. 5 - 10 sn süren bu pozlama da, şerit yakılana kadar konu mankenleri daha çok hareketli olduklarından çekim yanmadan sonra başlatılır. Bazen konu mankeninin hareketsizliğini bozması özellikle baretin uzun pozlama ile dağınık titrek görüntü vermesine sebep olabilir, nadiren bu güzel bir görüntüdür. Konu mankenleri karpit lambalarını çekim sırasında ya söndürmeli ya da önlerinde gizlemelidirler.

Aydınlatma gücü dışındaki dev galerilerde kullanım, konu mankenlerinin çekim sırasında hareketsiz olarak kalamaması, çekimden önceki girişlerin mağara tabanındaki tozu kaldırması görüntüyü bozabilir. Karpit ışığı, magneyum ışığının direkt görülmesi ya da magnezyum şeritin yanarken koparak yere düşmesinden çıkan patlama tarzındaki ışıklar görüntüyü bozmaktadır.

Kullanılan magnezyumun tam saf olmaması nedeniyle özellikle kurşun buharı açığa çıkmaktadır. Sağlığa zarar verecek dozda olmamakla birlikte yakan kişi tarafından solunmamaya çalışılmalıdır. Uzun süren çalışmalarda çıkan ışık görme üzerine olumsuz etki yapmakta bu da baş ağrısı, yorgunluk gibi sonuçlar doğurmaktadır. Bu nedenle magnezyum yakıldıktan sonra konu mankenlerinin gözlerini kapatmaları yararlı olacaktır.

Her mağara fotoğrafçısının ustalaştığı aydınlatma sistemi sayesinde çektiği başarılı fotoğraflar vardır. Ne malzeme kullanılırsa kullanılsın fotoğrafı çektiren, konu mankeni arkadaşlarımızın uzun süreli çalışma için gösterdikleri özveri ve dirençtir.

Çok sayıda ve başarılı mağara fotoğrafları çekilmesi dileğiyle...

 

2. Speleoloji Sempozyumu, 1994, Ankara

 

Emrah SINMAZ
Mağara Araştırma Derneği, ANKARA



Sitemizden tam anlamıyla faydalanabilmeniz açısından lütfen sitemize Kayıt Olunuz.

    
Bilgilendirme
Yorum Ekleyebilmeniz için Sitemize Kayıt Olmanız Gerekmektedir.